21.12.07

Hemresa

Den här bloggen har ju två huvudinriktiningar: musik och foto.
I denna dimmiga fredagsmorgonen i ett två-gradigt Dälene tänkte jag lägga till en inriktning till. Jag vill inte kalla det poesi, det är farligt. Inte krönikor eller kåserier. Ett försök till estrad-poesi kanske? Eh. Det här va svårt. I alla fall: mina inlägg med mina försök till estrad-poesi kommer gå under etiketten "Pretto". För att ha den så kallade glimten i ögat.
Så här kommer ett första försök som jag kallar för "Hemresa"

Tåget som ska kränga fram och tillbaka
Dom tunga väskorna som ska skava på ryggen som ett slags dåligt samvete
Svettig unken mössa som ska på och av i ojämn takt
Tankarna som ska vandra och lugnet som ska komma. Som på beställning.

Pappa som inte ska krama mig. Det blir något halvdant
Mamma som ska ropas på i den nybyggda entrén som luktar nyfallen skog.
Katten som ska kramas och håra av sig.
Kylskåpet som ska granskas.

Rollerna som ska spelas i år igen
Julklapparna som det ska tackas för och provas på
Men nästa år får det vara nog med vår givmildhet
Löftet som ska hållas en stund, för att brytas igen

Promenaderna som ska gås
Årets som ska summeras
Livet som ska bli bättre nästa år
Löftet som ska brytas. I år igen.

Inga kommentarer:

 
Musik bloggar