13.5.07

Välkommen hem The Ark

Igår var det "en speciell dag för alla som gillar musik" som dom sa i ett radioprogram. Det var nämligen Melodifestivalen. Inte vet jag om det är så speciellt. Men det var speciellt att The Ark var med i Melodifestivalen. Vi kan tala om en ny genre: schlagerindie. Läs mer i ett tidigare inlägg på BYNP.

När The Ark vann melodifestivalen här hemma kändes det som att en smekmånad inleddes. Nu skulle The Ark visa övriga schlagereuropa vad skåpet skulle stå. Någon slags korsbefruktning. Ett redan etablerat band, både i Sverige och utomlands skulle sätta schlagern på plats. Trodde jag. Jag och Orsaflickan satt och följde spektaklet igår. (Under tiden så dippade vi chips och kom fram till att Orsaflickan hade specialkunskaper inom dipkonsten. Vi planerar att ge ut en bok i ämnet: "Du och din dip"). En period under festivalen trodde jag att jag tittade på Talang 2007 i TV4. Men nä jag tittade på Melodifestivalen. Vi blev nästan övertygande om att The Ark skulle ta hem allt. Åtminstone ett top 10 placering. Men oj vad vi hade fel. Jag nästan hoppades på att The Ark skulle komma sist ett tag. Det skulle ju vara en skojsig paradox i sammanhanget.

Jag vet inte om det var svågerpolitik eller världsmästerskapet i dålig smak som gjorde att det gick så dåligt för The Ark. Men en sak är säker. Schlager och indie hör inte ihop. Och tur var väl det. Vad ska The Ark hitta på nu då? har varit en av frågorna idag. Svaret är att fortsätta vara det gamla vanliga The Ark. Så välkommen hem The Ark!

1 kommentar:

Anonym sa...

"Du och din dip"... eller "Din dip och du"... eller "Dippens tio budord"... Ja, det finns en uppsjö möjliga titlar till den där kommande bästsäljaren! Förresten... stavas det "dip" eller "dipp" på svenska? Det kanske jag borde veta...

Puss & kram,
Orsaflickan

 
Musik bloggar