24.8.07

Indiepunken i höst?

Vintern och våren var indietechnons tid. Familjen tog indikidsen med storm. Och visst hoppar det till i mitt gamla bob hund-hjärta när Johan T Karlsson sjunger på skånska om eldar han gjorde upp så hela skogen brann ner. Om Familjen hade varit bosatt i Paris hade han legat på Ed Banger. (Sarah N såg Ed Bangers chef i London när hon va där! Credd!) Detta skivbolag som bara sprutar ut överkokt dunkadunka klubbmusik. När som helst går högtalarna sönder, liksom.

Jag ska försöka på mig en höstspaning. På något sätt känns det som det är dags för indiekidsen att plocka fram distpedalen. Släng ut samplen och hoppa på i-poden tills beatsen förintas. Jag tänker delvis på Hästpojken. Det är BCQ-Martin och BD-Poplars som har det här bandet ihop. Det låter punkigt med vissa indieinslag. Sången är speciellt indie. Det känns som dom tröttnat på komplicerad elektronisk musik som finns och bara pluggat in en gitarr och bara kört på. Det blir indiepunk det! På deras Myspace kan du lyssna på förträffliga Shane Mc Gowen med den redan klassiska textraden ”Jag var full på Liseberg och du har knarkat i Flemingsberg”. Och det här kan bli extra omtalat (eller det kanske det redan är) på grund av att dom gamla uvarna Martin och Poplars står för fiolerna.

En faktor till som spär på min spaning om Indiepunkens intåg i höstmörkret är Florence Valentins comeback. Vem glömmer inte Love Antells duett med Svante Turesson. Helflummigt. Indie på allsången. Yes! I alla fall. Florence Valentins senaste skiva ”Pokerkväll i Vårbygård” kanske inte går till historien som världens bästa skiva. Men live! Jävlar i min låda va bra det var! Så om grabbarna turnerar flitigt då kan vilken techno-indie-kid falla pladask för bandet.

Sen finns det vissa band som aldrig borde lagt av. Stockholmsbaserade She Cries är ett exempel. Killarna levererar naiv indiepunk med tydliga Broder Daniel och The Smiths-influenser (!). Ta en lyssning på Happy Face (But Sad Inside).

Ja, jag tror det blir en indiepunk-höst i höst. Håller du med? Håller du inte med. Kommentera gärna.

Inga kommentarer:

 
Musik bloggar