22.2.08

Nästan bortglömda indieband

Som innehavare av förstaplatsen på indieinnelistan 2007 så känner jag att jag har ett visst ansvar. De senaste dagarna har jag varit sjuk, när jag inte legat i soffan eller sängen och tyckt synd om mig har jag kollat igenom skivsamlingen lite grann. I dessa o-indie-tider med mp3:or och en massa strunt så är det lätt att glömma av sina gamla vax i hyllan.

Så här kommer listan:

Nästan bortglömda indieband:

* Wannadies. - speciellt dom tidiga låtarna där bandet hade fiol i uppsättningen(!). Även upphovsmän till indiedängan My Home Town som går bra att titta/lyssna på här. (Japp! Annika "jag-är-lite-överskattad" Norlin har gjort en svensk översättning på den låten.) Wannadies kommer ju från Skellefteå - Billys hemstad! Eller?

* Brainpool. Och då menar jag Brainpool när alla vara med (även Janne Kask) och dom höll på med slyngelindie. Sexig indie. Rotade fram EP:en Every day med hela fyra spår. Oiiiiii...
Jag tog Brainpools autografer när dom skulle spela på Liseberg. Painkiller låg på skivdiskarna. Jag mötte dom vid Flumeride. Bara det liksom

* Happydeadmen. Upptäckte dom genom samlingsindieskivan "Svensk indie 1988-2006"
Bandet beskrevs som sveriges svar på The Smiths. Och jag kan väl hålla med om det i vissa låtar. Happydeadmen spelade på Hultan 1988. Tänk på det indiekids! 1 9 8 8 !!!
Lyssna här. Släng på Silent Sigh city - mest Smithslik.


Wannadies med Per Gessle-glasögon.

Inga kommentarer:

 
Musik bloggar