18.6.09

Jackan som kom tillbaks

För två somrar sen så träffade jag Marit Bergman och gjorde en intervju med henne. Vi satt i hennes loge bakom Dalhalla efter en otroligt bra konsert i kalkbrottet.

Jag var jättenervös. Men allt gick jättebra. Hon var hur trevlig som helst.
Jag tackade för mig och vandrade upp till bilen. När jag kom fram till Falun märkte jag att jag hade glömt min radiojacka i hennes loge. Bummer.

Nästa dag ringde jag Dalhalla och de lovade att skicka ner jackan till Falun till Dalarnas museum där jag kunde återfå den mot beskrivning.
Jag ringde museet, ingen jacka. Jag ringde igen, fortfarande ingen jacka. Okej tänkte jag, den har väl kommit bort någonstans på vägen (Söderås, Bjurs?).

Tiden gick. Det regnade, snöade, det var 20 minus. Sverige vann säkert någon viktig match. Löven bleknade och blev så småningom gröna igen.

Men plötsligt idag. Receptionist-Gun på jobbet satte en lapp i näven på mig. Dalateatern hade ringt och hade en SR-jacka som det stod mitt namn på och hade ringt till oss för de antog att jackan tillhörde någon av oss. Bingo! Alla rätt! Glad påsk! De hade städat ut i kostymförrådet och där hade jackan bott under två års tid.

Jag hade uppfattat allt fel, blandat ihop museet och teatern. Det är svårt när nästan alla namn innehåller "dala" förstår ni. Dalahäst, dalateater, dalaradio, dalanytt, dalskida, dalafjällen osv.

Så efter jag nästan gått vilse i teaterns lokaler fick jag tillbaka jackan. I samma kondition som jag lämnade den. Den innehöll en gul ihopknycklad servett, hamburgepapper samt en gammal inträdesbiljett till björnparken i Orsa. I morgon är det nypremiär för jackan.

1 kommentar:

Mor sa...

Trevlig resa för jackan men, varför skickade personen från Dalhalla inte jackan direkt till Radion? Jag bara undrar.

 
Musik bloggar