16.12.08

Jesus egna försvarstal

För första gången i världshistorien tänkte jag diskutera religion på den här bloggen. Hoppas ni ids läsa, ni andra är kan trycka på backknappen.

Bara en gång om året är det ok att kalla sig troende, kristen, wannabekristen, bekänna sig som medlem i något kristet samfund. Bara en gång om året är det ok att gå i kyrkan utan att folk tittar snett och säger ”jaså du är sån du”. Det är nu det är ok.
När många lämnar kyrkan och tycker det är heltokigt att tro på en lustig figur som kallas Gud så är det helt plötsligt ok att fira jesu födelse på jul.

Då kan vi skriva under på att kristendom kanske är en ok sak att ha att göra med ändå. Men så fort vi slänger ut julgranen och går med julklappspappret till återvinningscentralen så säger vissa: ”gå i kyrkan, nej för fan”.

Okej, det finns många anledningar till att fira jul och rimma på julklappar. Man måste inte vara hardcorekristen. Men jag finner det fortfarande märkligt att icketroende snöar (haha!) in sig på julen.
Jag känner flera som föraktar religion och kristendomen men längtar till julen och alla saker att gotta sig i. Hur i jesu namn går det ihop?

1 kommentar:

Anonym sa...

Sant sant, men varför fira någon man inte känner? Jag vet inte riktigt hur jag tror eller om jag tror på Gud. Jag är född in i det här och firar julen med min familj för att det är jul.

 
Musik bloggar