12.6.07

Slående likhet?

Bandet Kanske Älskling kan stoltsera med att göra en låt om Hulsfredsfestivalen som den uppmärksamme bloggläsaren noterat i tidigare inlägg. Låtar och texter om musikfestivaler finns det några stycken. Bland annat Snook med "17 juni". Men också en gammal låt med herr Uggla. Säga vad man vill om herr Magnus Uggla men han har alltid väckt uppmärksamhet med sina texter och låtar. Låt mig citera några rader ur Ugglas "Sommartid":

Jag åkte Harley ner till City,
och mötte en brud vid en bar,
vi drog från stan i hundranitti,
mot en popfestival.
osv osv...
Och vi kom ner till festivalen,
där var det jordens hålligång,
vi slog läger nere i dalen,
när Rhoders Rockers sjöng sin sång.

Visserligen har Kanske Älskling säkert hört "Sommartid" men jag kan garantera att vi inte har analyserat texten. Man kan se Kanske Älsklings "Dramakung" som en modern uppdatering av "Sommartid". Här kommer några textrader ur "Dramakung":

Livet måste ta tid ibland men jag vill skynda på
Vi träffades på Hultsfred i Juni 2002
Jag gick runt i stövlar, och du i nya svarta Converse
Du ville se på Slayer och jag ville se på Suede

Vi sågs igen på "Pappa Katt" och du höll någons hand
Jag trodde det var du och jag, men är det du och han?
Jag skrek och levde rövare och du, du bara försvann
Allting blev så fel och jag åker aldrig hit nåt mer
Uggla slog läger nere i Dalen, Kanske Älskling på "Pappa Katt" med Linné och hans vänner. Kanske Älskling använder stövlar på festival, Uggla kommer på båge. Ja texterna är slående lika... Eller?

Inga kommentarer:

 
Musik bloggar