30.4.08

Eget skivbolag - ett mediatrick?

Ett vanligt feneomen inom indiemusiken är ju att starta ett eget skivbolag, eller att ge ut musiken själv utan något stort bolag bakom. En av hörnstenarna inom indien, det är ju delvis därför det heter indie... I alla fall. Många små band startar skivbolag och vips så har dom gett ut sitt första album. Bland annat What about a band? som släpper sitt första album på sitt nystartade skivbolag. Inget ont om WAAB, plattan är säkert jätttebra och killarna har förmodligen gjort ett hästjobb med att få klart sin skiva osv osv. Men när jag hör att någon släppt ett album så tror jag att dom har ett skivbolag (som någon annan äger än dom själva) i ryggen. Att dom alltså blivit upptäckta. Skivkontrakt liksom. Det är ju faktiskt skillnad på demo och album. Att kalla det för album och att bandet har skivkontrakt när dom i själva verket har signat sig själva är lite falsk marknadsföring kan jag tycka. Eller ett mediatrick?

Jag får känslan att vissa band bygger upp en för stor bild av sig själva med snygg myspace-sida och snygg loggga (nu syftar jag INTE på WAAB). I själva verket så är dom inte så bra. Brukar märkas live.
Ja, jag vet att jag själv sitter i smeten med mitt egna band Kanske Älskling. Jag har inte varit den personen i bandet som kallat våra demos för album i alla fall.

Ja det är sånt här jag funderar på. Jag har för mycket fritid ibland.

Inga kommentarer:

 
Musik bloggar