30.6.08

Taube vs Hellström

(Inlägg nr 200! Grattis!?)

Det är mycket snack om Håkan Hellström just nu. En kompis till mig kallar honom för Håkan Helvete. Jag håller inte med kompisen, men jag tycker det är ett roligt namn. Hon tycker nog han sjunger åt helvete...

I alla fall.

Jag har för mig att Håkan brukar prata om Evert Taubes "Oxdragarsång". Förresten så pratar han om väldigt mycket om Taube, så har han ju gjort en hel konsert med Sven-Bertil, Everts son.

Jag är själv uppvuxen med Evert. Nej inte personligen, men med hans musik. Min mamma, mormor, moster och min pappa har trakterat många Taubehits för mig. Mormor och mamma brukar alltid klämma i med "Rönnerdahl han skuttar med ett skratt ur sin sääääng!" Med mormors obligatoriska pensionärsdarr på rösten. Själv brukar jag stoltsera att jag kan första versen utantill på "Huldas Karin". På västkustdialekt också. Nog med minnen.

Jag satt och youtubade en stund. Kom in på Taube och hittade ett klipp där han just framför "Oxdragarsång". Evert var ingen skönsångare och han var inte tajt i takterna precis. Men vilken inlevelse och vilket drag! Jag ser vissa likheter med en viss Håkan Hellström (men Håkan kan hålla takten, han är ju trummis). Något med scenspråket. Bedöm själva:

4 kommentarer:

Maria sa...

Vilket bra skrivet inlägg, Pete! Det var något med orden och rytmen... Men klippet kikade jag inte på. Kan ju inte låta E Taube skråla ut genom högtalarna här på jobbet så här på morgonkvisten!

Puss!

Cabinstreet sa...

Tack, va kul! Ja ibland frå man till det.
Nu har du något att se fram emot när du vaknar, titta på taubeklipp!

Puss!

Anonym sa...

När kommer recensionerna?

Klubb Phone Me sa...

Recensionen på alla recensioner?

 
Musik bloggar