8.9.08

Ensam mamma söker vedhuggare

Just nu är de ensamma mammorna i fokus på tv.
I SVT visas "Singelmammor" med tre olika mammor och deras små barn. En mamma har problem att hitta fast bostad, en annan har precis fött sitt barn själv, utan pappan, men med en kompis som stöd under förlossningen.

I går drog "Ensam mamma söker" igång på TV3.
Tre mammor mitt i livet med en hope ungar var. Men något saknas, en muskelös vedhuggare, någon att luta sig emot när det blåser, en danspartner - helt enkelt: en MAN. Här är handlar det inte om några finkulturella tedrickande mesar, utan grovkorniga män helt enkelt.
Det massdejtas i parti och minut och det dansas och ges presenter, och allt toppas med Tomas Ledin-låtar. Jag följde första avsnittet igår lite sporadiskt. Som stark anhängare till public service-utbudet i tv så skäms man lite när man kommer åt knapp tre på fjärrkontrollen. Men det är så mycket humor i det hela. Jag kan inte låta bli helt enkelt.

Men det är väldigt intressant att se hur dom olika kanalerna vinklar serierna som har en gemensam nämnare; nämligen singelmammor med barn.
I SVT:s variant är det nästan trendigt att vara singelmamma. Dom vill framställa det som det är ok, men med vissa problem (främst logistiska). Här är den starka kvinnan i centrum som klarar sig bra utan en man.

TV3 bjuder på en annan variant. Det är mannen som saknas i singelmammornas liv. En man som kan tillfredställa dom med muskler och trygghet och laga pannkakor med barnen. Dom fattas en man helt enkelt.

Undrar om "Singelmammor" kunde gå på TV3 och "Ensam mamma söker" på SVT? Nej knappast.

4 kommentarer:

Maria sa...

Aaah, svensk TV... det lär ju dröja ett tag innan jag kan titta på det igen. Jag har faktiskt inte tittat på TV överhuvudtaget här nere hos frankerna. Men jag funderar på att köpa någon TV-serie på DVD... tycker att de är ganska billiga här!

Puss!

Markus Granseth sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tankezoo.se sa...

Du skriver grymt bra Peter. Vad ska vi göra med din talang?

Jag kan sälja den i olika bloggosfärer. Kanske typ, skriva olika erbjudanden om dikter du kan skriva på beställning.

Du är verkligen skicklig skribent. Betyget är liksom att jag nästan alltid ler när jag läser dina texter. Och det är mer än vad jag kan säga om många andra.

Frågan är kanske om det är för att jag vet vem du är... eller om du enbart är grym... tål att tänkas på.

Sen angående ditt inlägg.
Vad främjar vår gemensamma utveckling på bäst sätt?

En kanal som visar en ickesjälvständig kvinna som trånar efter en karlakarl och som är beroende av "mannen". Eller kanalen som visar självständiga kvinnan som är stark.

Rätt uppenbart att public service är mest progressivt och modernt.


kram
Markus

Anonym sa...

hah, oj. nu måste jag erkänna att jag satt och sökte på ensam mamma söker på google. Blev ytterst förvånad när jag såg dig dyka upp där.. haha

 
Musik bloggar