19.9.08

Kvalitetssäkra allsången!

Idag var jag ute och åkte bil med en arbetskollega.
Han är en jazzräv och har en jazzlåt som ringsignal på mobilen.
Jazz jazz jazz.
Det enda han kan säga, nästan.

Håkan Hellström kom upp på tapeten. Jazzsnubben tyckte självfallet är Håkan inte kan sjunga. Inte särskilt förvånande åsikt från en så kallad "musikälskare".
Jag förklarade att det är mer en känsla än finsång som Håkan H vill förmedla, Lyssna på texterna, hör på känslan, försökte jag motivera med. Och jag sa också: alla konsertbesökare och fans kan väl inte ha så dålig smak.
Nej det kunde dom ju inte ha menade jazzsnubben, han kan förstå varför kidsen (plus några andra) gillar Håkan.

Men.

Allsång på Skansen, hur fan går det ihop?
Jazzsnubben ställde frågan och jag frågade vad han menade.
Ja, att han får spela på allsången, både i början och slutet av programmet, det är ju fördjävligt menade han.
- Dom på allsången måste ju ha artister som kan hålla tonen! Basunerade jazzsnubben.
Han menar alltså att Allsång på Skansen ska kvalitetssäkras. Artisterna måste ha något slags certifikat för att få uppträda i programmet. Och det saknar Håkan Hellström.

Så enligt Jazzsnubben får bara artister som kan hålla tonen sjunga i programmet.
En ganska komisk åsikt. Tänk på alla i publiken som sjunger med. Mer en hälften sjunger antagligen falskt. Ni får inte vara med. Hej då.

- Du är för gammal för Håkan Hellström, sa ja
- Ja, jag är väl det, sa jazzsnubben

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller med jazzeräven. Fast det vet du väl redan.

Cabinstreet sa...

Buu!

Det är er det är synd om som missar så mycket bra :-)

 
Musik bloggar